Statut

STATUT FUNDACJI POD NAZWĄ:
FUNDACJA OTWARTE OCZY
z siedzibą w Warszawie

ustalony przez Fundatorów w dniu 20 marca 2024 roku
uwzględniający zmianę dokonaną uchwałą Fundatorów z dnia 11 kwietnia 2024 r.


I. Przepisy ogólne
§ 1
  1. Nazwa Fundacji brzmi: FUNDACJA OTWARTE OCZY (zwana dalej: "Fundacją").
  2. Fundacja została ustanowiona przez Annę Wawrzynowicz i Pawła Nowaka (zwanymi dalej: "Fundatorami"), aktem notarialnym z dnia 20 marca 2024 roku, Rep. A nr 1848/2024.
  3. Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
  4. Fundacja jest instytucją społeczną i pozarządową.
  5. Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
  6. Fundacja ma osobowość prawną.
  7. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw polityki społecznej.
  8. Fundatorzy są zobowiązani do wspólnego wykonywania wszelkich czynności, w tym realizowania uprawnień i obowiązków oraz dochodzenia wszelkich roszczeń, które zgodnie ze Statutem zostały powierzone kompetencji Fundatorom.
§ 2
  1. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
  2. Fundacja działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach, Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niniejszego statutu (zwanego dalej: "Statutem").
  3. Dla wykonywania zadań statutowych Fundacja może tworzyć stałe i czasowe oddziały terenowe w kraju i za granicą.
  4. Fundacja może przystępować do innych organizacji, w tym spółek, spółdzielni, stowarzyszeń i fundacji, a także tworzyć takie podmioty samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami i organizacjami.
  5. Fundacja może podejmować współpracę z innymi organizacjami pozarządowymi, instytucjami państwowymi, samorządowymi oraz szkołami i uczelniami wyższymi i innymi ośrodkami edukacyjnymi.

II. Cele Fundacji
§ 3
  1. Celem Fundacji jest:
    1. Działalność charytatywna, opiekuńcza, dobroczynna;
    2. Działalność z zakresu pomocy i opieki społecznej;
    3. Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    4. Udzielanie pomocy placówkom wychowawczym, oświatowym i opiekuńczym w zakresie opieki nad dziećmi znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej lub materialnej (zwanym dalej: "Placówkami");
    5. Udzielanie pomocy dzieciom i dorosłym znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej lub materialnej;
    6. Wsparcie edukacyjne, dostęp do pomocy edukacyjnych oraz promowanie i wspieranie dostępu edukacji wyższej wśród dzieci i młodzieży pochodzącej z domów dziecka;
    7. Promowanie i wspieranie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
    8. Promowanie i wspieranie wypoczynku dzieci i młodzieży;
    9. Promowanie i wspieranie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
    10. Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
    11. Organizacja i promocja wolontariatu;
    12. Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.

§ 4
  1. Cele określone w § 3 Statutu, Fundacja realizuje poprzez:
    1. Wspieranie finansowe i rzeczowe Placówek;
    2. Zapewnienie dzieciom z domów dziecka dostępu do materiałów edukacyjnych, książek, artykułów szkolnych oraz narzędzi naukowych;
    3. Organizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, kursów, warsztatów i wyjazdów studyjnych dla dzieci i młodzieży;
    4. Udzielanie stypendiów i dotacji na cele edukacyjne dla dzieci i młodzieży w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej, w tym z domów dziecka;
    5. Wspieranie rozwoju edukacyjnego poprzez udział w programach partnerskich z uczelniami wyższymi oraz instytucjami edukacyjnymi;
    6. Zakup sprzętu, urządzeń i materiałów, służących do realizacji celu Fundacji, i nieodpłatne przekazywanie lub udostępnianie ich Placówkom;
    7. Prowadzenie działań zmierzających do gromadzenia środków finansowych poprzez zbiórki pieniędzy organizowane w sieci Internet za pośrednictwem portali społecznościowych;
    8. Prowadzenie sklepu charytatywnego i zbiórek charytatywnych, które poprzez sprzedaż i licytacje produktów i usług będą gromadziły środki do realizacji celów statutowych;
    9. Upowszechnianie w internecie, w środkach masowego przekazu, w formie audycji radiowych lub telewizyjnych, filmów telewizyjnych, artykułów prasowych oraz reportaży, wywiadów w prasie, radio i telewizji, i za pomocą wydawnictw wiedzy w zakresie objętym celami Fundacji;
    10. Współpracę z osobami fizycznymi i instytucjami zajmującymi się działalnością zgodną z celami Fundacji w kraju i za granicą, w tym z innymi fundacjami i stowarzyszeniami, w celu realizacji zadań Fundacji; w tym poprzez wsparcie organizacyjne, częściowe lub całkowite finansowanie przedsięwzięcia albo pomoc w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł;
    11. Organizowanie i wspieranie szkoleń, kursów, spotkań, konferencji;
    12. Doradztwo i przekazywanie fachowej wiedzy;
    13. Tworzenie, wspieranie powstawania i działalności instytucji, których działalność ma być zgodna z celami Fundacji;
    14. Organizowanie pracy wolontariuszy, w zakresie realizacji zadań Fundacji;
    15. Wynajmowanie oraz umożliwianie korzystania we wszelkich formach przewidzianych prawem z budynków i lokali na rzecz podmiotów, którym Fundacja będzie udzielać pomocy;
    16. Tymczasowa pomoc finansowa podmiotów korzystających z pomocy Fundacji, m.in. w postaci fundowania nagród, stypendiów dla dzieci i innej pomocy materialnej na kształcenie i doskonalenie umiejętności.
  2. Dla realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, Fundacja może również tworzyć inne jednostki organizacyjne, w tym inne fundacje w kraju i zagranicą.
  3. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, z której dochody w całości przeznacza się na działalność statutową.
  4. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji będzie (wg Polskiej Klasyfikacji Działalności):
    1. 58.1 - Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania;
    2. 58.2 - Działalność wydawnicza w zakresie oprogramowania;
    3. 62.0 - Działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana;
    4. 68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
    5. 70.2 - Doradztwo związane z zarządzaniem;
    6. 73.1 - Reklama;
    7. 73.20.Z - Badanie rynku i opinii publicznej;
    8. 85.5.Z - Pozaszkolne formy edukacji;
    9. 85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację;
    10. 88.99.Z - Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana;
    11. 90.02.Z - Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
    12. 92.00.Z - Działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi;
  5. Podjęcie przez Fundację działalności wymagającej uzyskania koncesji lub zezwoleń nastąpi po uzyskaniu tych koncesji lub zezwoleń.
  6. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Fundacji.

III. Majątek Fundacji
§ 5
  1. Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski wymieniony w akcie założycielskim Fundacji, składający się z kwoty 100 000,00 zł (słownie:sto tysięcy złotych, 00/100) w gotówce, z czego na działalność gospodarczą Fundacja przeznacza 20 000,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych, 00/100).

§ 6
  1. Przychody Fundacji pochodzą z następujących źródeł:
    1. darowizn, spadków i zapisów oraz innych nieodpłatnych świadczeń,
    2. ze zbiórek i imprez publicznych,
    3. dotacji i subwencji od osób i instytucji prywatnych i publicznych,
    4. odpisu podatkowego (1,5%), w przypadku uzyskania statusu Organizacji Pożytku Publicznego (OPP);
    5. działalności gospodarczej Fundacji;
    6. zysku pochodzącego z działalności spółek prawa handlowego utworzonych przez Fundację;
    7. z majątku Fundacji, w tym nieruchomości, ruchomości i praw majątkowych,
    8. instrumentów finansowych, w tym lokat, papierów wartościowych, akcji i udziałów,
    9. odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych,
    10. innych dochodów dozwolonych prawem.
  2. Przychody z działalności odpłatnej pożytku publicznego oraz nadwyżka przychodów nad kosztami są przeznaczone wyłącznie na realizację celów statutowych Fundacji (działalność pożytku publicznego), w tym na inwestycje służące tej działalności.

§ 7
  1. Zarząd odmawia przyjęcia darowizny, zapisu lub spadku w przypadku, gdy jest oczywiste, że ciężary dla Fundacji związane z ich przyjęciem przewyższają ich wartość.
  2. Zarząd odmawia przyjęcia darowizny, zapisu lub spadku w przypadku, gdy ich przyjęcie mogłoby być ocenione jako niezgodne z celami Fundacji, a w szczególności ze względu na uznania kwalifikacji moralnych potencjalnego darczyńcy lub spadkodawcy za niezgodne z celami Fundacji, bądź ze względu na postawione przez potencjalnego darczyńcę lub spadkodawcę warunki przekazania darowizny, zapisu lub spadku.
  3. Zarząd może przyjąć spadek tylko z dobrodziejstwem inwentarza.

§ 8
  1. Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
    1. udzielaniu pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Zarządu, członków Rady lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie Zarządu, członkowie Rady oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (zwanych dalej: "Osobami Bliskimi"),
    2. przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Zarządu, członków Rady oraz pracowników Fundacji oraz ich Osób Bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Zarządu, członków Rady oraz pracowników Fundacji oraz ich Osób Bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
    4. zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Zarządu, członkowie Rady oraz pracownicy Fundacji oraz ich Osoby Bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

§ 9
Szczegółowe zasady zgodnego z celami Fundacji zarządzania majątkiem Fundacji może określać regulamin uchwalany przez Radę na wniosek Zarządu (zwany dalej: "Regulaminem zarządzania majątkiem").

IV. Organy Fundacji
§ 10
  1. Organami Fundacji są:
    1. Zarząd Fundacji (zwany dalej: "Zarządem"),
    2. Rada Nadzorcza (zwana dalej: "Radą"), o ile zostanie powołana przez Fundatorów.
  2. W przypadku braku powołania Rady, wszelkie kompetencje opisane w Statucie jako kompetencje Rady, są wykonywane przez Fundatorów.
  3. Wszelkie kompetencje Rady mogą być wykonywane również przez Fundatorów.

§ 11
  1. Zarząd składa się od 1 do 3 członków.
  2. Rada powołuje i odwołuje członków Zarządu oraz ustala liczebność Zarządu, przy czym pierwszy skład Zarządu jest powołany przez Fundatorów na czas nieoznaczony, przy ustanowieniu Fundacji.
  3. Członków Zarządu powołuje się na czas nieoznaczony, chyba że uchwała o powołaniu określa okres mandatu.
  4. Mandat członka Zarządu ustaje na skutek rezygnacji, odwołania przez Radę, śmierci lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych, a także upływu czasu, jeżeli został powołany na czas określony.
  5. Rada spośród członków Zarządu może powołać Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu, Sekretarza, przy czym w pierwszym zarządzie funkcje wskazują Fundatorzy.
  6. W przypadku Zarządu wieloosobowego, do składania oświadczeń i działania w imieniu Fundacji uprawnieni są dwaj członkowie Fundacji. W przypadku Zarządu 1-osobowego, jedyny członek Zarządu uprawniony jest do samodzielnej reprezentacji.
  7. W umowach i sporach między Fundacją a członkami Zarządu Fundację reprezentuje Rada lub powołany przez nią pełnomocnik.

§ 12
  1. Zarząd podejmuje decyzje i wszelkie działania w imieniu i na rzecz Fundacji, z wyłączeniem spraw, które są zastrzeżone Statutem dla Fundatorów lub Rady.
  2. Zarząd reprezentuje Fundację na zewnątrz.
  3. Zarząd jest odpowiedzialny wobec Fundatorów i innych sponsorów Fundacji za wykorzystywanie środków finansowych zgodnie z celami Fundacji.

§ 13
  1. Za uczestnictwo w pracach Zarządu członkowie Zarządu mogą otrzymać wynagrodzenie, jeżeli Rada tak zdecyduje.

§ 14
  1. W przypadku Zarządu wieloosobowego, uchwały Zarządu mogą być podejmowanie na posiedzeniach Zarządu lub w drodze głosowania pisemnego.
  2. Uchwały Zarządu podejmowane na posiedzeniach wymagają zaproszenia na posiedzenie wszystkich członków Zarządu oraz obecności co najmniej połowy członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu.
  3. Uchwały Zarządu są podejmowane na posiedzeniach zwykłą większością głosów oddanych.
  4. Uchwały Zarządu podejmowane w trybie pisemnym wymagają jednomyślności wszystkich członków Zarządu.
  5. Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się w formie telekonferencji lub za pomocą innych środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
  6. Rada może określić szczegółowy tryb pracy Zarządu w Regulaminie Zarządu.
  7. Zarząd jest zobowiązany przesłać Fundatorom każdą podjętą przez Zarząd uchwałę. Fundatorom przysługuje prawo weta w stosunku do uchwał Zarządu.

§ 15
  1. Rada liczy od 3 do 7 osób.
  2. Mandat członka Rady ustaje na skutek rezygnacji, odwołania przez Fundatorów, śmierci lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych.
  3. Fundatorzy powołują i odwołują członków Rady, ustalają liczebność Rady oraz wskazują Przewodniczącego Rady.
  4. Członków Rady powołuje się na czas nieoznaczony, chyba że uchwała o powołaniu określa okres mandatu.
  5. Rada może wyłonić ze swojego grona sekretarza i wiceprzewodniczących.
  6. Rada spotyka się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
  7. Po śmierci Fundatorów, Rada sama uzupełnia swój skład.
  8. Członkowie Rady:
    1. nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

§ 16
  1. Rada jest organem kontroli i nadzoru nad działalnością Fundacji we wszystkich dziedzinach.
  2. Do zadań Rady należy:
    1. sprawowanie nadzoru i kontroli działalności Fundacji;
    2. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, powoływanie i odwoływanie Prezesa Zarządu, wiceprezesa i sekretarza Zarządu oraz ustalanie warunków wynagradzania członków Zarządu;
    3. uchwalanie Regulaminu zarządzania majątkiem;
    4. uchwalanie zasad co do tematyki i kierunków działania Fundacji;
    5. dokonywanie stałej oceny działalności Fundacji;
    6. ocena działalności Zarządu za rok poprzedni;
    7. ocena programu działalności Zarządu na rok bieżący;
    8. dokonywanie zmian w Statucie lub w celach Fundacji;
    9. podejmowanie decyzji o likwidacji Fundacji i przeznaczeniu majątku w ramach likwidacji, a także decyzji o przejęciu działalności Fundacji przez inny podmiot;
    10. podejmowanie uchwał w innych sprawach przewidzianych dla Rady w Statucie lub przepisach prawa.
  3. Rada na wniosek Zarządu może ustalić plan pracy Fundacji na kolejny rok działalności Fundacji.

§ 17
  1. Członkowie Rady mogą przekazywać Zarządowi swoje uwagi dotyczące działalności Fundacji.
  2. Uchwały Rady mogą być podejmowane na posiedzeniach Rady lub w drodze głosowania pisemnego.
  3. Uchwały Rady podejmowane na posiedzeniach wymagają zaproszenia na posiedzenie wszystkich członków Rady oraz obecności co najmniej połowy członków Rady.
  4. Uchwały Rady są podejmowane na posiedzeniach zwykłą większością głosów oddanych.
  5. Uchwały Rady podejmowane w trybie pisemnym wymagają jednomyślności wszystkich członków Rady.
  6. Posiedzenia Rady mogą odbywać się w formie telekonferencji lub za pomocą innych środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
  7. Rada może określić szczegółowy tryb pracy Rady w Regulaminie Rady.
  8. Rada jest zobowiązana przesłać Fundatorom każdą podjętą przez Radę uchwałę. Fundatorom przysługuje prawo weta w stosunku do uchwał Rady.

§ 18
  1. Decyzje o udzieleniu przez Fundację wszelkiego wsparcia, zgodnie z założeniami Statutu, podejmuje Zarząd.
  2. Zarząd jest zobowiązany uzyskać uprzednią opinię Rady w przypadku:
    1. udzielania darowizny o znacznej wartości. Znaczna wartość będzie określona w Regulaminie Zarządzania Majątkiem,
    2. udzielania pomocy pracownikom Fundacji bądź Osobom Bliskim wobec pracownika Fundacji,
    3. udzielania pomocy osobom, które są Osobami Bliskimi wobec członka organu Fundacji.
  3. Organy Fundacji mogą korzystać, przy realizacji zadań Fundacji, z wiedzy oraz doświadczenia ekspertów, którzy mogą tworzyć komisje konsultacyjne.

V. Rachunkowość Fundacji
§ 19
Rokiem obrachunkowym jest okres od 1 stycznia do 31 grudnia.
§ 20
  1. Roczne sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności Fundacji sporządza Zarząd i zatwierdza Rada.
  2. Sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności Fundacji powinno nastąpić do dnia 31 marca każdego roku.

VI. Śmierć Fundatorówi
§ 21
  1. W razie śmierci jednego z Fundatorów, wszystkie prawa i obowiązki przewidziane dla Fundatorów, przejmuje drugi Fundator.
  2. przypadku śmierci obu Fundatorów, prawa i obowiązki Fundatorów przejmuje Rada. W takiej sytuacji, jeśli Rada nie została wcześniej powołana, członkowie Zarządu - z chwilą powzięcia przez Zarząd Fundacji informacji o śmierci Fundatorów - tracą status członków Zarządu i stają się automatycznie członkami Rady. W takiej sytuacji nowo powstała Rada ma obowiązek niezwłocznie powołać nowy Zarząd, a sama przejmuje prawa i obowiązki Fundatorów.

VII. Likwidacja Fundacji
§ 22
  1. W przypadku zrealizowania się celów Fundacji lub wyczerpania środków finansowych, Rada, po uzyskaniu pisemnej zgody Fundatorów, postanawia o likwidacji Fundacji.
  2. Uchwała o likwidacji Fundacji musi być podjęta przez co najmniej 2/3 wszystkich członków Rady.
  3. Likwidatora powołuje i odwołuje Rada. Likwidatorzy mają kompetencje i obowiązku Zarządu.

§ 23
Środki finansowe majątkowe pozostałe po likwidacji Fundacji przeznacza się na cele zgodne z celami Fundacji. O szczegółowym przeznaczeniu tych środków decyduje Rada.

VIII. Przepisy końcowe
§ 24
Statut Fundacji, w tym także jej cele, może być zmieniony tylko w drodze jednomyślnej uchwały wszystkich członków Rady.

Na stronie internetowej korzystamy z plików cookies, które używane są w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności.