STATUT FUNDACJI POD NAZWĄ:
FUNDACJA OTWARTE OCZY
z siedzibą w Warszawie
ustalony przez Fundatorów w dniu 20 marca 2024 roku
uwzględniający zmianę dokonaną uchwałą Fundatorów z dnia 11 kwietnia 2024 r.
I. Przepisy ogólne
§ 1
- Nazwa Fundacji brzmi: FUNDACJA OTWARTE OCZY (zwana dalej: "Fundacją").
- Fundacja została ustanowiona przez Annę Wawrzynowicz i Pawła Nowaka (zwanymi dalej: "Fundatorami"), aktem notarialnym z dnia 20 marca 2024 roku, Rep. A nr 1848/2024.
- Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
- Fundacja jest instytucją społeczną i pozarządową.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw polityki społecznej.
- Fundatorzy są zobowiązani do wspólnego wykonywania wszelkich czynności,
w tym realizowania uprawnień i obowiązków oraz dochodzenia wszelkich roszczeń, które zgodnie ze Statutem zostały powierzone kompetencji Fundatorom.
§ 2
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
- Fundacja działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach, Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niniejszego statutu (zwanego dalej: "Statutem").
- Dla wykonywania zadań statutowych Fundacja może tworzyć stałe i czasowe oddziały terenowe w kraju i za granicą.
- Fundacja może przystępować do innych organizacji, w tym spółek, spółdzielni, stowarzyszeń i fundacji, a także tworzyć takie podmioty samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami i organizacjami.
- Fundacja może podejmować współpracę z innymi organizacjami pozarządowymi, instytucjami państwowymi, samorządowymi oraz szkołami i uczelniami wyższymi i innymi ośrodkami edukacyjnymi.
II. Cele Fundacji
§ 3
- Celem Fundacji jest:
- Działalność charytatywna, opiekuńcza, dobroczynna;
- Działalność z zakresu pomocy i opieki społecznej;
- Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- Udzielanie pomocy placówkom wychowawczym, oświatowym i opiekuńczym w zakresie opieki nad dziećmi znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej lub materialnej (zwanym dalej: "Placówkami");
- Udzielanie pomocy dzieciom i dorosłym znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej lub materialnej;
- Wsparcie edukacyjne, dostęp do pomocy edukacyjnych oraz promowanie i wspieranie dostępu edukacji wyższej wśród dzieci i młodzieży pochodzącej z domów dziecka;
- Promowanie i wspieranie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- Promowanie i wspieranie wypoczynku dzieci i młodzieży;
- Promowanie i wspieranie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
- Organizacja i promocja wolontariatu;
- Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.
§ 4
- Cele określone w § 3 Statutu, Fundacja realizuje poprzez:
- Wspieranie finansowe i rzeczowe Placówek;
- Zapewnienie dzieciom z domów dziecka dostępu do materiałów edukacyjnych, książek, artykułów szkolnych oraz narzędzi naukowych;
- Organizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, kursów, warsztatów i wyjazdów studyjnych dla dzieci i młodzieży;
- Udzielanie stypendiów i dotacji na cele edukacyjne dla dzieci i młodzieży w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej, w tym z domów dziecka;
- Wspieranie rozwoju edukacyjnego poprzez udział w programach partnerskich z uczelniami wyższymi oraz instytucjami edukacyjnymi;
- Zakup sprzętu, urządzeń i materiałów, służących do realizacji celu Fundacji, i nieodpłatne przekazywanie lub udostępnianie ich Placówkom;
- Prowadzenie działań zmierzających do gromadzenia środków finansowych poprzez zbiórki pieniędzy organizowane w sieci Internet za pośrednictwem portali społecznościowych;
- Prowadzenie sklepu charytatywnego i zbiórek charytatywnych, które poprzez sprzedaż i licytacje produktów i usług będą gromadziły środki do realizacji celów statutowych;
- Upowszechnianie w internecie, w środkach masowego przekazu, w formie audycji radiowych lub telewizyjnych, filmów telewizyjnych, artykułów prasowych oraz reportaży, wywiadów w prasie, radio i telewizji, i za pomocą wydawnictw wiedzy w zakresie objętym celami Fundacji;
- Współpracę z osobami fizycznymi i instytucjami zajmującymi się działalnością zgodną z celami Fundacji w kraju i za granicą, w tym z innymi fundacjami i stowarzyszeniami, w celu realizacji zadań Fundacji; w tym poprzez wsparcie organizacyjne, częściowe lub całkowite finansowanie przedsięwzięcia albo pomoc w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł;
- Organizowanie i wspieranie szkoleń, kursów, spotkań, konferencji;
- Doradztwo i przekazywanie fachowej wiedzy;
- Tworzenie, wspieranie powstawania i działalności instytucji, których działalność ma być zgodna z celami Fundacji;
- Organizowanie pracy wolontariuszy, w zakresie realizacji zadań Fundacji;
- Wynajmowanie oraz umożliwianie korzystania we wszelkich formach przewidzianych prawem z budynków i lokali na rzecz podmiotów, którym Fundacja będzie udzielać pomocy;
- Tymczasowa pomoc finansowa podmiotów korzystających z pomocy Fundacji, m.in. w postaci fundowania nagród, stypendiów dla dzieci i innej pomocy materialnej na kształcenie i doskonalenie umiejętności.
- Dla realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, Fundacja może również tworzyć inne jednostki organizacyjne, w tym inne fundacje w kraju i zagranicą.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, z której dochody w całości przeznacza się na działalność statutową.
- Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji będzie (wg Polskiej Klasyfikacji Działalności):
- 58.1 - Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania;
- 58.2 - Działalność wydawnicza w zakresie oprogramowania;
- 62.0 - Działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana;
- 68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
- 70.2 - Doradztwo związane z zarządzaniem;
- 73.1 - Reklama;
- 73.20.Z - Badanie rynku i opinii publicznej;
- 85.5.Z - Pozaszkolne formy edukacji;
- 85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację;
- 88.99.Z - Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- 90.02.Z - Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
- 92.00.Z - Działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi;
- Podjęcie przez Fundację działalności wymagającej uzyskania koncesji lub zezwoleń nastąpi po uzyskaniu tych koncesji lub zezwoleń.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Fundacji.
III. Majątek Fundacji
§ 5
- Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski wymieniony w akcie założycielskim Fundacji, składający się z kwoty 100 000,00 zł (słownie:sto tysięcy złotych, 00/100) w gotówce, z czego na działalność gospodarczą Fundacja przeznacza 20 000,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych, 00/100).
§ 6
- Przychody Fundacji pochodzą z następujących źródeł:
- darowizn, spadków i zapisów oraz innych nieodpłatnych świadczeń,
- ze zbiórek i imprez publicznych,
- dotacji i subwencji od osób i instytucji prywatnych i publicznych,
- odpisu podatkowego (1,5%), w przypadku uzyskania statusu Organizacji Pożytku Publicznego (OPP);
- działalności gospodarczej Fundacji;
- zysku pochodzącego z działalności spółek prawa handlowego utworzonych przez Fundację;
- z majątku Fundacji, w tym nieruchomości, ruchomości i praw majątkowych,
- instrumentów finansowych, w tym lokat, papierów wartościowych, akcji i udziałów,
- odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych,
- innych dochodów dozwolonych prawem.
- Przychody z działalności odpłatnej pożytku publicznego oraz nadwyżka przychodów nad kosztami są przeznaczone wyłącznie na realizację celów statutowych Fundacji (działalność pożytku publicznego), w tym na inwestycje służące tej działalności.
§ 7
- Zarząd odmawia przyjęcia darowizny, zapisu lub spadku w przypadku, gdy jest oczywiste, że ciężary dla Fundacji związane z ich przyjęciem przewyższają ich wartość.
- Zarząd odmawia przyjęcia darowizny, zapisu lub spadku w przypadku, gdy ich przyjęcie mogłoby być ocenione jako niezgodne z celami Fundacji, a w szczególności ze względu na uznania kwalifikacji moralnych potencjalnego darczyńcy lub spadkodawcy za niezgodne z celami Fundacji, bądź ze względu na postawione przez potencjalnego darczyńcę lub spadkodawcę warunki przekazania darowizny, zapisu lub spadku.
- Zarząd może przyjąć spadek tylko z dobrodziejstwem inwentarza.
§ 8
- Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
- udzielaniu pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Zarządu, członków Rady lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie Zarządu, członkowie Rady oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (zwanych dalej: "Osobami Bliskimi"),
- przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Zarządu, członków Rady oraz pracowników Fundacji oraz ich Osób Bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Zarządu, członków Rady oraz pracowników Fundacji oraz ich Osób Bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Zarządu, członkowie Rady oraz pracownicy Fundacji oraz ich Osoby Bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 9
Szczegółowe zasady zgodnego z celami Fundacji zarządzania majątkiem Fundacji może określać regulamin uchwalany przez Radę na wniosek Zarządu (zwany dalej: "Regulaminem zarządzania majątkiem").
IV. Organy Fundacji
§ 10
- Organami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji (zwany dalej: "Zarządem"),
- Rada Nadzorcza (zwana dalej: "Radą"), o ile zostanie powołana przez Fundatorów.
- W przypadku braku powołania Rady, wszelkie kompetencje opisane w Statucie jako kompetencje Rady, są wykonywane przez Fundatorów.
- Wszelkie kompetencje Rady mogą być wykonywane również przez Fundatorów.
§ 11
- Zarząd składa się od 1 do 3 członków.
- Rada powołuje i odwołuje członków Zarządu oraz ustala liczebność Zarządu, przy czym pierwszy skład Zarządu jest powołany przez Fundatorów na czas nieoznaczony, przy ustanowieniu Fundacji.
- Członków Zarządu powołuje się na czas nieoznaczony, chyba że uchwała o powołaniu określa okres mandatu.
- Mandat członka Zarządu ustaje na skutek rezygnacji, odwołania przez Radę, śmierci lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych, a także upływu czasu, jeżeli został powołany na czas określony.
- Rada spośród członków Zarządu może powołać Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu, Sekretarza, przy czym w pierwszym zarządzie funkcje wskazują Fundatorzy.
- W przypadku Zarządu wieloosobowego, do składania oświadczeń i działania w imieniu Fundacji uprawnieni są dwaj członkowie Fundacji. W przypadku Zarządu 1-osobowego, jedyny członek Zarządu uprawniony jest do samodzielnej reprezentacji.
- W umowach i sporach między Fundacją a członkami Zarządu Fundację reprezentuje Rada lub powołany przez nią pełnomocnik.
§ 12
- Zarząd podejmuje decyzje i wszelkie działania w imieniu i na rzecz Fundacji, z wyłączeniem spraw, które są zastrzeżone Statutem dla Fundatorów lub Rady.
- Zarząd reprezentuje Fundację na zewnątrz.
- Zarząd jest odpowiedzialny wobec Fundatorów i innych sponsorów Fundacji za wykorzystywanie środków finansowych zgodnie z celami Fundacji.
§ 13
- Za uczestnictwo w pracach Zarządu członkowie Zarządu mogą otrzymać wynagrodzenie, jeżeli Rada tak zdecyduje.
§ 14
- W przypadku Zarządu wieloosobowego, uchwały Zarządu mogą być podejmowanie na posiedzeniach Zarządu lub w drodze głosowania pisemnego.
- Uchwały Zarządu podejmowane na posiedzeniach wymagają zaproszenia na posiedzenie wszystkich członków Zarządu oraz obecności co najmniej połowy członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu.
- Uchwały Zarządu są podejmowane na posiedzeniach zwykłą większością głosów oddanych.
- Uchwały Zarządu podejmowane w trybie pisemnym wymagają jednomyślności wszystkich członków Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się w formie telekonferencji lub za pomocą innych środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Rada może określić szczegółowy tryb pracy Zarządu w Regulaminie Zarządu.
- Zarząd jest zobowiązany przesłać Fundatorom każdą podjętą przez Zarząd uchwałę. Fundatorom przysługuje prawo weta w stosunku do uchwał Zarządu.
§ 15
- Rada liczy od 3 do 7 osób.
- Mandat członka Rady ustaje na skutek rezygnacji, odwołania przez Fundatorów, śmierci lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Fundatorzy powołują i odwołują członków Rady, ustalają liczebność Rady oraz wskazują Przewodniczącego Rady.
- Członków Rady powołuje się na czas nieoznaczony, chyba że uchwała o powołaniu określa okres mandatu.
- Rada może wyłonić ze swojego grona sekretarza i wiceprzewodniczących.
- Rada spotyka się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
- Po śmierci Fundatorów, Rada sama uzupełnia swój skład.
- Członkowie Rady:
- nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 16
- Rada jest organem kontroli i nadzoru nad działalnością Fundacji we wszystkich dziedzinach.
- Do zadań Rady należy:
- sprawowanie nadzoru i kontroli działalności Fundacji;
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, powoływanie i odwoływanie Prezesa Zarządu, wiceprezesa i sekretarza Zarządu oraz ustalanie warunków wynagradzania członków Zarządu;
- uchwalanie Regulaminu zarządzania majątkiem;
- uchwalanie zasad co do tematyki i kierunków działania Fundacji;
- dokonywanie stałej oceny działalności Fundacji;
- ocena działalności Zarządu za rok poprzedni;
- ocena programu działalności Zarządu na rok bieżący;
- dokonywanie zmian w Statucie lub w celach Fundacji;
- podejmowanie decyzji o likwidacji Fundacji i przeznaczeniu majątku w ramach likwidacji, a także decyzji o przejęciu działalności Fundacji przez inny podmiot;
- podejmowanie uchwał w innych sprawach przewidzianych dla Rady w Statucie lub przepisach prawa.
- Rada na wniosek Zarządu może ustalić plan pracy Fundacji na kolejny rok działalności Fundacji.
§ 17
- Członkowie Rady mogą przekazywać Zarządowi swoje uwagi dotyczące działalności Fundacji.
- Uchwały Rady mogą być podejmowane na posiedzeniach Rady lub w drodze głosowania pisemnego.
- Uchwały Rady podejmowane na posiedzeniach wymagają zaproszenia na posiedzenie wszystkich członków Rady oraz obecności co najmniej połowy członków Rady.
- Uchwały Rady są podejmowane na posiedzeniach zwykłą większością głosów oddanych.
- Uchwały Rady podejmowane w trybie pisemnym wymagają jednomyślności wszystkich członków Rady.
- Posiedzenia Rady mogą odbywać się w formie telekonferencji lub za pomocą innych środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Rada może określić szczegółowy tryb pracy Rady w Regulaminie Rady.
- Rada jest zobowiązana przesłać Fundatorom każdą podjętą przez Radę uchwałę. Fundatorom przysługuje prawo weta w stosunku do uchwał Rady.
§ 18
- Decyzje o udzieleniu przez Fundację wszelkiego wsparcia, zgodnie z założeniami Statutu, podejmuje Zarząd.
- Zarząd jest zobowiązany uzyskać uprzednią opinię Rady w przypadku:
- udzielania darowizny o znacznej wartości. Znaczna wartość będzie określona w Regulaminie Zarządzania Majątkiem,
- udzielania pomocy pracownikom Fundacji bądź Osobom Bliskim wobec pracownika Fundacji,
- udzielania pomocy osobom, które są Osobami Bliskimi wobec członka organu Fundacji.
- Organy Fundacji mogą korzystać, przy realizacji zadań Fundacji, z wiedzy oraz doświadczenia ekspertów, którzy mogą tworzyć komisje konsultacyjne.
V. Rachunkowość Fundacji
§ 19
Rokiem obrachunkowym jest okres od 1 stycznia do 31 grudnia.
§ 20
- Roczne sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności Fundacji sporządza Zarząd i zatwierdza Rada.
- Sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności Fundacji powinno nastąpić do dnia 31 marca każdego roku.
VI. Śmierć Fundatorówi
§ 21
- W razie śmierci jednego z Fundatorów, wszystkie prawa i obowiązki przewidziane dla Fundatorów, przejmuje drugi Fundator.
- przypadku śmierci obu Fundatorów, prawa i obowiązki Fundatorów przejmuje Rada. W takiej sytuacji, jeśli Rada nie została wcześniej powołana, członkowie Zarządu - z chwilą powzięcia przez Zarząd Fundacji informacji o śmierci Fundatorów - tracą status członków Zarządu i stają się automatycznie członkami Rady. W takiej sytuacji nowo powstała Rada ma obowiązek niezwłocznie powołać nowy Zarząd, a sama przejmuje prawa i obowiązki Fundatorów.
VII. Likwidacja Fundacji
§ 22
- W przypadku zrealizowania się celów Fundacji lub wyczerpania środków finansowych, Rada, po uzyskaniu pisemnej zgody Fundatorów, postanawia o likwidacji Fundacji.
- Uchwała o likwidacji Fundacji musi być podjęta przez co najmniej 2/3 wszystkich członków Rady.
- Likwidatora powołuje i odwołuje Rada. Likwidatorzy mają kompetencje i obowiązku Zarządu.
§ 23
Środki finansowe majątkowe pozostałe po likwidacji Fundacji przeznacza się na cele zgodne z celami Fundacji. O szczegółowym przeznaczeniu tych środków decyduje Rada.
VIII. Przepisy końcowe
§ 24
Statut Fundacji, w tym także jej cele, może być zmieniony tylko w drodze jednomyślnej uchwały wszystkich członków Rady.